על מגרש המסדרים הזה עומד כל עם ישראל. לעם הזה אין צבא אחר, ולהיפך.

חדשות חמות: פורסם לפני 4 שעות
עודכן: 2 שעות

 טקס סיום קורס קציני יבשה נערך אתמול (יום חמישי) במחנה "לסקוב" (בה"ד 1). הטקס התקיים בראשות ראש המטה הכללי, אלוף אייל זמיר, ובהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון ישראל כץ.

טקס סיום קורס הקצינים נערך לאחר שבעה חודשי הכשרה, במהלכם השלימו בוגרי הקורס את שלב ההכשרה הראשון במסלול "שדה". השלב השני בוצע על ידי צוערים מחטיבות החי"ר במסלול "גפן" בבה"ד 1, וצוערים מחיל השריון, חיל ההנדסה הקרבית, חיל האיסוף הקרבי, חיל הגנת הגבולות, חיל התותחנים וקציני מודיעין בבסיסי ההכשרה הייעודיים.

במהלך הטקס הוענקו דרגות קצונה ל-478 הקצינים החדשים. הצוערים לחמו בגזרות שונות במהלך המלחמה טרם הגעתם לקורס; חלקם נפצעו וחזרו להילחם, וחלקם איבדו חברים, מפקדים ופקודים.

הקצינים החדשים מצטרפים לשדרת הפיקוד של צה"ל וצפויים להשתלב בתפקידי מפתח ביחידות הלוחמות, לפקד ולהוביל את צה"ל קדימה בלחימה בכל הגזרות.

"אני מאמין בשילוב המנצח של איכות וכמות יחד", פתח ראש הממשלה בנימין נתניהו. "כשעברתי ביניכם עכשיו – הקצינים החדשים – ראיתי את האיכות מקרוב, בעיניכם. לחצנו ידיים. פה ושם הצלחתי לשמוע על הרקע שלכם. אבל בבירור הבחנתי בתחושת הייעוד ובעוצמת הרוח הטבועה בכם. זוהי הרוח הנפלאה של עם ישראל – ששורשיה נטועים באדמת המולדת, ועליה הם מגנים בחירוף נפש."

"ברחבת המסדרים של בה"ד 1, אתם מייצגים בגאון את עמנו, את מדינתנו", המשיך. "אתם מטפסים בסולם, מצטרפים לשדרת הפיקוד של צה"ל. אתם מגשימים את חלום הדורות – של צבא עברי שהוא מבצר ומגן לעמנו. המשורר ביאליק כתב: 'לִבְשׁוּ כֹּחַ! אֹמֶץ רַב לְעֶזְרַת הָעָם. אֹמֶץ רַב לְעֶזְרַת הָעָם!' אתם לובשים כוח, וכוחכם מבטיח את עתיד העם. אנו גאים בכם. אני גאה בכם, ואני בוטח בכם!"

"ביום השני למלחמה אמרתי: נשנה את פני המזרח התיכון", הוסיף. "ובזכות אומץ לבכם – לוחמינו, מפקדינו, טייסינו, חיילינו, ועמנו האיתן – אנו משנים את פני המזרח התיכון, ומדינת ישראל חזקה מאי פעם. בשני מבצעים מדהימים, 'עם האריה' ו'שאגת האריה', הסרנו איום קיומי מיידי מעל ראשינו, כי אם לא היינו פועלים, לאיראן היו היום פצצות אטום להשמיד את ישראל. והסרנו את האיום הזה כדי להבטיח את נצח ישראל." 

"במרחב הפרוע שבו אנו נטועים, מהדהדת אמת אחת ברורה", אמר ראש הממשלה. "זוהי אמת עתיקה, ואוי למי ששוכח אותה: 'הבא להורגך השכם להורגו'. אל תתנו להם את ההזדמנות להרוג אותנו. אנו חיים במזרח תיכון סוער, סוער, ברברי. והכלל הזה, שלא כולם מכירים, אני חושב שרוב העם מכיר. הוא מבטיח את עתידנו. הוא מבטיח שבסופו של דבר, נשיג שלום גם עם חלק מאויבינו, כפי שעשינו. מדינת ישראל חזקה מאי פעם, נחושה מאי פעם, נועזת מאי פעם."

"אנו שולטים בדרום לבנון מפסגת הבופור. ונישאר, כל עוד נדרש, ברצועת הביטחון בדרום לבנון. לא נסוג ממנה. עברנו משטחים נשלטים לשטחים שולטים, ונחזיק בשטחים השולטים האלה כל עוד נדרש. משם נגן על תושבי הצפון ועל כל אזרחי ישראל." 

"שר הביטחון ואני הנחינו בבירור את צה"ל: יש לכם חופש פעולה מבצעי מלא לסכל כל איום על לוחמינו, או על תושבי הצפון", הצהיר. "אנו בוטחים בכם, בראש המטה הכללי, בצוות הפיקוד שלנו, במפקדי החטיבות, במפקדי הגדודים, במפקדי הפלוגות, בכל אחד ואחת מכם. אנו בוטחים בכם לפעול נכון, ואנו נותנים לכם את כל הגיבוי הנדרש!"

"ובאשר למשטר הרשע באיראן, אומר רק זאת: עם עסקה או בלי עסקה – כל עוד אני ראש ממשלת ישראל, לאיראן לא יהיה נשק גרעיני. בשום פנים ואופן לא נאפשר לאיראן לפתח פצצות גרעין."

"מדיניותנו להגנת גבולות מדינת ישראל ברורה: צה"ל יישאר ברצועות הביטחון בלבנון, סוריה ועזה – ללא הגבלת זמן – כדי להגן על תושבינו ויישובנו מפני גורמים ג'יהאדיסטים", אמר שר הביטחון ישראל כץ. "זהו הלקח המרכזי ממתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר. לא נתפשר על האינטרס הביטחוני העליון של ישראל – הגנת חיילינו והגנת אזרחינו – ולא נסוג מרצועות הביטחון. על בסיס תפיסה מדויקת זו, אנו מתנגדים לנסיגת כוחות צה"ל מרצועת הביטחון בלבנון, למרות כל הלחצים הקיימים והעתידיים. לא נסוג מרצועת הביטחון בלבנון."
 
"ביטחון אזרחי ישראל וביטחון כוחותינו עומדים מעל לכל שיקול אחר", הדגיש. "למפקדינו וללוחמינו יש את כל הגיבוי הנדרש להשלמת משימתם ולהגנה על עצמם ועל אזרחי ישראל. יש עיקרון מרכזי שמנחה אותנו בכל החלטה: חיי לוחמינו הם ערך עליון. לראש הממשלה, לי, לראש המטה הכללי, ולכל שרשרת הפיקוד בצה"ל – ביטחון המפקדים והלוחמים קודם לכל שיקול אחר. הנחיותינו ברורות וחד משמעיות: שום אילוץ מבצעי, מדיני או אחר לא יצדיק סיכון מיותר לחיילי צה"ל."
 
"נפעל נגד כל איום, בכל מקום ובכל עת, בנחישות, בעוצמה וללא היסוס", הוסיף. "ויש מסר חשוב נוסף, שאני מקווה שמובן היטב בטהראן: אם איראן תתקוף את ישראל בשל פעולותינו בלבנון, או מכל סיבה אחרת, נתקוף אותה במלוא העוצמה – באופן שימחיש לה בבירור את פערי הכוחות בינינו."


 
"מפקדים יקרים, האתגר המוטל על כתפיכם הוא ייחודי: אתם משלימים את הכשרתכם בימים משמעותיים לביטחון המדינה ולעתידה, בימים שבהם הסביבה מסביב שונה מהותית ממה שהייתה כאן לפני שלוש שנים", הצהיר השר. "השנים הקרובות יביאו עמן אתגרים חדשים, ועוצמתו של צה"ל תמשיך להיות גורם מכריע בהמשך קיומנו כאן ובהמשך שגשוגה של המדינה. יכולתנו לשמר את העוצמה הזו ואף לחזקה, נשענת בראש ובראשונה על אנשינו – ובעיקר עליכם, המפקדים הצעירים. אין לנו יתרון איכותי בולט יותר מאנשינו, ובעיקר מלוחמינו ומפקדיהם."
 
"בוגרי הקורס, קצינות וקצינים יקרים – מדינת ישראל התברכה בבנים ובנות כמוכם, צבא ההגנה לישראל התברך במפקדים ובלוחמים כמוכם. אזרחי ישראל נושאים אליכם עיניים בגאווה ובהערכה, ויודעים שיש על מי לסמוך."

"קצינים – כל מה שאני מצפה מכם לחזרתכם ליחידות ולכניסתכם לפיקוד, כבר אמרתי בשיחתי עמכם הבוקר", הצהיר ראש המטה הכללי, אלוף אייל זמיר. "האחריות ל'מעשה' היא האחריות שאתם נוטלים על עצמכם היום אל מול האתגרים הגדולים שלפנינו."

"זוהי עת למעשה", הבהיר. "אורחים נכבדים, דור הפיקוד העומד כאן היום נקרא לקרב מתופת ה-7 באוקטובר. מאותו יום נורא, קם דור של לוחמים, מפקדים, בסדיר ובמילואים, אשר מאז עומד באומץ לב על משמר ארצנו. דור שהבין שברגע שהגבול נפרץ, האחריות עוברת מיד לאלה שקמים, מובילים, והופכים למגן הגנה לאזרחי ישראל בגופם וברוחם."

"מפקדים, ברחבת המסדרים הזו עומד עם ישראל כולו", שיתף. "מכל בית, מכל יישוב, מכל חלקי החברה הישראלית. אנו זקוקים לכל לוחם, לכל מפקד. לעם הזה אין צבא אחר, ולצבא הזה אין עם אחר. צה"ל הוא צבא העם, הוא צבאה של המדינה היהודית, המבטיח את קיומה ואת נצחה."

"האתגר הניצב בפני צה"ל הוא למצוא איזון בין התחשבות באוכלוסיות המגוונות לבין שמירה על מסגרת משותפת ואחידה המאפשרת לו למלא את משימותיו ביעילות. נחזק את הלכידות מתוך המאחד, לא המפריד – גם זה חלק מיכולתו של צה"ל להוביל לניצחון."

"איבדנו לוחמים ומפקדים בשדה הקרב שסיכנו את חייהם למען העם והארץ, ולא שבו", אמר. "נישא את מורשתם במעשינו. נהיה ראויים להם בעוצמת רוחנו, במקצועיותנו, בענוותנו ובאחריותנו. לוחמים רבים עדיין מתמודדים עם מחירי הקרב הפיזיים והנפשיים. הם אחינו לנשק, ונמשיך ללוות אותם ואת משפחותיהם לאורך כל הדרך. כחיטה שצומחת שוב ושוב, כך גם רוח עמנו ממשיכה להתחדש מתוך הכאב, נושאת עמה את זיכרון הגיבורים שנפלו בקרב."

"בשורות אלה עומדים 478 צוערים, בוגרי קורס קציני יבשה קרביים, שבעוד דקות ספורות יחשפו את דרגותיהם ויוסמכו רשמית כקציני קרב בצה"ל", אמר מפקד בית הספר לקצינים, אל"ם א'. "כל אחד ואחת מהם הוא עולם ומלואו, מלח הארץ, מנהיגי החברה הישראלית, מפקדי המחלקות העתידיים של צה"ל, הטובים שבטובים. כקציני קרב, עלינו להבין שכוחנו האמיתי אינו רק ביכולת להילחם, אלא ביכולת לאחד את השורות. במיוחד היום, בעת מלחמה, אנו נדרשים יותר מתמיד להתלכד סביב אותם עקרונות משותפים, בראש ובראשונה הגנת מולדתנו האהובה ואחריותנו כלפי החברה הישראלית."

"לפנינו עומדים עשרות צוערים עם סיפורים יוצאי דופן שאין די מקום לספרם. הביטו בהם, הסיפורים העומדים כאן היום ברחבת המסדרים הם לא רק סיפורים – הם שיקוף של החברה הישראלית כולה", הצהיר. "צוערים יקרים, אתם משלימים היום את פרק הסמכת הקצונה, ובידיכם כלים רבים, מקצועיים וערכיים, שקיבלתם יחד עם אחריות הפיקוד. בעלותכם לתפקיד מפקדי מחלקות בשטח ביחידות השונות, אתם נדרשים לאמץ בעצמכם תכונות פיקוד ומנהיגות. אנו נמשיך לדרוש זאת מכם, אך אתם תהיו אלה שתבחרו את מידת התקדמותכם. זכרו – ככל שתעזו להמשיך להתפתח, לעבור שינוי, כך תצליחו לעשות זאת עם פקודיכם."

לנאום המלא של ראש המטה הכללי

לנאום המלא של מפקד בה"ד 1