מאת קוסטיס קונסטנטינו | 26 ביוני 2026 ירושלים, 26 ביוני 2026 (TPS-IL) — ישראל ולבנון חתמו הלילה על הסכם מסגרת לאחר ארבעה ימי משא ומתן בוושינגטון. במהלך ההכרזה על ההסכם, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו כינה אותו הישג משמעותי למדינת ישראל. "הדבר החשוב ביותר", אמר ראש הממשלה, "הוא שישראל נשארת באזור הביטחון בדרום לבנון. זה מה שהוא תיאר כהישג משמעותי, והוא חזר והדגיש שישראל מתכוונת להישאר שם כל עוד חיזבאללה אינו מפורק מנשקו וכל עוד סכנה משמעותית מאיימת על מדינת ישראל". ראש הממשלה נתניהו כינה את העסקה "מכה קשה לאיראן", אשר, לדבריו, מנסה לכפות נסיגה מדרום לבנון על ישראל, ו"בעצם ישראל, לבנון וארצות הברית אומרות להן: זה לא עניינכן. אין לכן כל תפקיד בדרום לבנון – לא אתן, לא חיזבאללה, ולא כל ארגון טרור אחר". בנימין נתניהו הבהיר שישראל מאפשרת לצבא הלבנוני להתחיל להתארגן כדי להשתלט על השטח. "אנו מקים שני אזורי פיילוט", אמר, "שניהם מבוססים על המלצת צה"ל". הוא הוסיף כי האחד נמצא לחלוטין מחוץ לאזור הביטחון מדרום לנהר הליטני, והשני נמצא מצפון לליטני. הוא הדגיש שישראל שומרת על אזור הביטחון המקורי מחוץ לטווח טילי הנ"ט ולא תאפשר לחיזבאללה או לאוכלוסייה האזרחית להיכנס. "והדבר החשוב ביותר", סיכם ראש הממשלה, "הוא שישראל מצהירה: הביטחון שלנו קודם לכל". שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן פרסם הודעה בירך על "עצם הפגישה והחתימה על ידי הנציגים הרשמיים של ישראל ולבנון". עם זאת, הוא הוסיף, "כל עוד חיזבאללה קיים ומתחזק מיום ליום, העימות הבא הוא רק עניין של זמן, למרות ההסכם". אביגדור ליברמן הדגיש כי האינטרס המשותף של שתי המדינות מחייב ריבונות מלאה של הממשלה הלבנונית על כל שטח לבנון, וזה דורש תוצאה ברורה ונחרצת – חיסול חיזבאללה. המסגרת מגיעה לאחר מעורבות אמריקאית אינטנסיבית, כולל לחץ ישיר מצד מזכיר המדינה מרקו רוביו והבית הלבן הן על ראש הממשלה בנימין נתניהו והן על הנשיא הלבנוני ג'וזף עאון. המבחן המרכזי יהיה היישום – ומעל לכל, האם לבנון תוכל להתמודד עם ניסיונו של חיזבאללה לכפות את תנאיו בשטח. מנהיג ארגון הטרור נעים קאסם אמר ביום שישי שישראל חייבת לסגת מכל השטח הלבנוני "ללא תנאי" ודחה כל נורמליזציה עם ישראל.
נושאים קשורים








